Bent u al een Meesterlijk Merk?
  • Home
  • Diensten
    • GRATIS websitescan
    • Een professioneel profiel
    • Complete website
    • Content-abonnement
    • Effectief bloggen voor advocaten
    • Tarieven
  • Over mij
    • Case Studies
    • Samenwerkingen
  • Blog
    • Gratis downloads
  • Contact

Word een Meesterlijk Merk
​Blog 

Acquireren moet (en kun) je leren!

19/3/2015

Reacties

 
Picture
De advocatuur is in transitie. Nieuwe toetreders op de markt zoals juridisch adviesbureau’s, accoun-tantskantoren en rechtsbijstandverzekeraars azen op uw cliënten. Toenemende concurrentie van bui-tenlandse kantoren maakt de spoeling dunner. Nieuwe kansen zijn er doordat de maatschappij toenemend juridiseert. Daarnaast vraagt de markt om advies dat echt iets toevoegt. U kunt zich onderscheiden door specialisatie en diversificatie. Marketing en communicatie worden daarom steeds belangrijker. 
(Bron: Rabobank Cijfers en Trends, editie 2014/15).

Hoe speelt u als advocaat of advocatenkantoor in op deze ontwikkelingen? 
Het personeel, oftewel de advocaat zelf maakt in deze competitieve markt het verschil! Dat betekent aandacht voor competenties en vaardigheden op communicatiegebied. In het verleden werden de meeste opdrachten door de eigenaar/maat/partner zelf binnengehaald. Dat is verleden tijd. U zult als advocaat steeds vaker zelf opdrachten moeten verwerven. Maar hoe doet u dat? En ook nog zodanig dat u het ook leuk vindt?

Advocatenkantoren die op zoek zijn naar nieuwe cliënten moeten zichtbaar zijn en zich meer als ondernemer moeten gedragen. Lange tijd paste het ondernemerschap niet echt bij de beroepsgroep. Het was ook niet nodig, de vraag naar juridische dienstverlening was er ruimschoots en de cliënten wisten de weg naar de advocaat goed te vinden. In de afgelopen jaren is dat echter sterk veranderd, zegt ook Erik Geerling, managing partner bij NautaDutilh. “In de economische crisis is de juridische markt best gelijk gebleven. De concurrentie van andere grote kantoren is groot. Ondernemerschap is belangrijker dan een aantal jaren geleden; je ziet een verzakelijking optreden.”
Bron: Advocatie.nl / Sanne van Brunschot

Meer ondernemen betekent ook meer aan acquisitie doen. En acquisitie is weer onderdeel van de communicatiestrategie. Communicatie bestaat uit twee vormen:
  1. Schriftelijk, zoals de content van de website, maar ook vormen van communicatie die gekozen worden om actief uw doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan blogs, mailings, advertenties, etc.
  2. Verbaal, waarbij het uiteraard belangrijk is wat je zegt, maar het eigenlijk nog belangrijker is hoe je iets zegt. Deze vorm van communicatie is heel relevant bij acquisitie, oftewel het verwerven van opdrachten.

Belangrijk is dus om uw acquisitiestrategie aan te laten sluiten op uw communicatie, marketing en Personal Branding. Zo grijpt alles in elkaar! 

Reacties
    View my profile on LinkedIn

    Archief

    September 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    Maart 2015
    Januari 2015
    November 2014
    September 2014
    Mei 2014
    Maart 2014

    Categorieën

    Alles
    Advocatenkantoren
    Facebook
    Marketing

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Diensten
    • GRATIS websitescan
    • Een professioneel profiel
    • Complete website
    • Content-abonnement
    • Effectief bloggen voor advocaten
    • Tarieven
  • Over mij
    • Case Studies
    • Samenwerkingen
  • Blog
    • Gratis downloads
  • Contact