Bent u al een Meesterlijk Merk?
  • Home
  • Diensten
    • GRATIS websitescan
    • Een professioneel profiel
    • Complete website
    • Content-abonnement
    • Effectief bloggen voor advocaten
    • Tarieven
  • Over mij
    • Case Studies
    • Samenwerkingen
  • Blog
    • Gratis downloads
  • Contact

Word een Meesterlijk Merk
​Blog 

Is uw website (nog) van deze tijd?

21/9/2015

Reacties

 
Foto
Vorig jaar scande het bedrijf Go2People Websites 60 websites van (grote) advocatenkantoren en kwam daarbij tot een aantal behoorlijk schokkende conclusies. 
'De websites van advocatenkantoren hebben een gedateerd design, zijn niet functioneel 
ingericht en dragen niet bij aan de marketing en dienstverlening. Daardoor lopen de kantoren klanten mis. 
Slechts acht sites scoren een voldoende, ruim 85% zit onder de maat.'

(Bron: www.mr-online.nl).

De afgelopen maanden heb ik tientallen websites van kleinere kantoren bezocht en kritisch bekeken. Scoorden deze dan net zo "slecht" als de websites van de grote kantoren? Het antwoord is "Ja", en misschien nog wel slechter... 

Websites onder de loep 
Een aantal zaken is mij opgevallen: 
  • een verouderd design komt ook bij de websites van kleinere kantoren meer dan regelmatig voor. De ontwikkelingen op het gebied van websitedesign en -techniek zijn in de afgelopen 
paar jaar razendsnel gegaan. Bij veel websites die ik heb bekeken wordt gebruik gemaakt van zogenaamde frames (deelpagina's op een website) die Google niet zo hoog waardeert. Het beïnvloedt dus de vindbaarheid van uw website in Google. Wist u trouwens dat meer dan de helft van de mensen websites bekijkt op smartphones of tablets? En dat dat er steeds meer worden? En dat als de bouwer van uw website daar geen rekening mee heeft gehouden, uw website door deze mensen niet goed gelezen kan worden? Zonde!
  • veel websites hebben een pagina “Tarieven”. Ik verwacht daar als bezoeker transparante informatie over de kosten van de diensten die worden geleverd. In veel gevallen is dat 
echter niet wat de bezoeker daar aantreft. Eén voorbeeld van een tekst die ik tegenkwam: `In het kader van de gefinancierde rechtsbijstand is een eigen bijdrage verschuldigd afhankelijk van de hoogte van het inkomen, waarvan de hoogte is te vinden op http://www.rvr.org. Daarbij komen nog de kosten van het griffierecht en eventuele kosten van getuigen & deskundigen. Ligt uw inkomen boven de grens van de gefinancierde rechtsbijstand, dan is het uurtarief voor particulieren vanaf 120 euro exclusief BTW. In bepaalde gevallen is een inschatting van de kosten vooraf mogelijk en wordt een vast bedrag overeengekomen.' Ik kan hier als bezoeker echt geen chocola van maken. Het is begrijpelijk dat het niet in alle gevallen mogelijk is om inzichtelijk te maken wat de kosten zullen worden. Maar zeg dan niet dat uw tarieven scherp zijn, terwijl volkomen onduidelijk is wat dat inhoudt en vergeleken met wie. 
  • Maar weinig advocatenkantoren durven positie te kiezen en dat ook op hun website te communiceren. Daarmee verzuimen zij om zich te onderscheiden van hun concurrenten. 
Voor potentiële cliënten lijken zij allemaal op elkaar. En dat is nu net wat u NIET wilt, want u wilt dat cliënten voor ú kiezen en niet voor uw concurrent. Zeker gezien de manier waarop potentiële cliënten tegenwoordig op zoek gaan naar een advocaat (namelijk via Google) en uw website dus het eerste contactmoment is, zult u moeten laten zien waarin u zich onderscheidt van uw concurrenten. Zodat uw potentiële cliënt een weloverwogen keuze kan maken.
  • Gebruik van beeld: een foto zegt meer dan duizend woorden. Het verbaast mij dan ook dat een goede zakelijke foto van de advocaat of advocaten nogal eens ontbreekt. Zeker voor 
zelfstandig advocaten is dit belangrijk: uw bezoekers willen zien met wie zij te maken 
krijgen.
  • Klein laatste, maar wel opvallend, puntje: maar weinig advocatenkantoren vermelden hun 
inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel, terwijl het verplicht is dat nummer te vermelden... 


Bekijk uw website kritisch 

Kijkt u eens met een kritische blik naar uw website en stel uzelf de volgende vragen:
  • zijn de teksten op de website (nog) actueel en maken deze duidelijk wat ik mijn/wij onze cliënten te bieden heb(ben)?
  • past de vormgeving van de website (nog) bij de uitstraling die ik/wij als advocatenkantoor wil(len) hebben?
  • is de website ook op een tablet of smartphone goed te lezen? 


Misschien bent u wel toe aan een nieuwe website. Dat kan. Maar het kan ook zijn dat uw website met een paar (tekstuele of technische) aanpassingen al een stuk beter wordt. Duidelijker, helderder, meer passend bij wat u met uw kantoor wilt uitstralen en zelfs beter vindbaar voor uw potentiële cliënten.

Reacties
    View my profile on LinkedIn

    Archief

    September 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    Maart 2015
    Januari 2015
    November 2014
    September 2014
    Mei 2014
    Maart 2014

    Categorieën

    Alles
    Advocatenkantoren
    Facebook
    Marketing

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Diensten
    • GRATIS websitescan
    • Een professioneel profiel
    • Complete website
    • Content-abonnement
    • Effectief bloggen voor advocaten
    • Tarieven
  • Over mij
    • Case Studies
    • Samenwerkingen
  • Blog
    • Gratis downloads
  • Contact