![]() De advocatuur is in transitie. Nieuwe toetreders op de markt zoals juridisch adviesbureau’s, accoun-tantskantoren en rechtsbijstandverzekeraars azen op uw cliënten. Toenemende concurrentie van bui-tenlandse kantoren maakt de spoeling dunner. Nieuwe kansen zijn er doordat de maatschappij toenemend juridiseert. Daarnaast vraagt de markt om advies dat echt iets toevoegt. U kunt zich onderscheiden door specialisatie en diversificatie. Marketing en communicatie worden daarom steeds belangrijker. (Bron: Rabobank Cijfers en Trends, editie 2014/15). Hoe speelt u als advocaat of advocatenkantoor in op deze ontwikkelingen? Het personeel, oftewel de advocaat zelf maakt in deze competitieve markt het verschil! Dat betekent aandacht voor competenties en vaardigheden op communicatiegebied. In het verleden werden de meeste opdrachten door de eigenaar/maat/partner zelf binnengehaald. Dat is verleden tijd. U zult als advocaat steeds vaker zelf opdrachten moeten verwerven. Maar hoe doet u dat? En ook nog zodanig dat u het ook leuk vindt? Advocatenkantoren die op zoek zijn naar nieuwe cliënten moeten zichtbaar zijn en zich meer als ondernemer moeten gedragen. Lange tijd paste het ondernemerschap niet echt bij de beroepsgroep. Het was ook niet nodig, de vraag naar juridische dienstverlening was er ruimschoots en de cliënten wisten de weg naar de advocaat goed te vinden. In de afgelopen jaren is dat echter sterk veranderd, zegt ook Erik Geerling, managing partner bij NautaDutilh. “In de economische crisis is de juridische markt best gelijk gebleven. De concurrentie van andere grote kantoren is groot. Ondernemerschap is belangrijker dan een aantal jaren geleden; je ziet een verzakelijking optreden.” Bron: Advocatie.nl / Sanne van Brunschot Meer ondernemen betekent ook meer aan acquisitie doen. En acquisitie is weer onderdeel van de communicatiestrategie. Communicatie bestaat uit twee vormen:
Belangrijk is dus om uw acquisitiestrategie aan te laten sluiten op uw communicatie, marketing en Personal Branding. Zo grijpt alles in elkaar! ![]() Afgelopen weekend zat ik naar een voetbalwedstrijd te kijken, toen mijn oog viel op de veldreclameborden. Daarop verscheen ineens de naam van een advocaten-notariskantoor. Interessant! Ik vroeg mij namelijk direct af wat dat doet voor de branding van het kantoor. Ik ging op zoek... En via Google ontdekte ik dat het betreffende kantoor Legal partner is van de betreffende voetbalclub. Dat staat overigens wel vermeld op de website van de voetbalclub, maar op de website van het kantoor staat helemaal niks. Zou dat een bewuste keuze zijn? Zou het kantoor er een slechter imago door kunnen krijgen? Of missen ze juist een kans om zich bij een groter publiek in de schijnwerpers te spelen? Ik ben er nog niet helemaal uit. In eerste instantie zijn ze Legal partner voor de club zelf en voor de leden van de Businessclub. Het kantoor richt zich dus niet zozeer op de grote schare supporters van de club en op de miljoenen voetbalkijkers. Ik ben wél benieuwd of het kantoor weet hoeveel nieuwe cliënten zich bij hen melden na het zien van de veldreclame. Dat zou namelijk interessant zijn. Acquisitie van nieuwe cliënten via het voetbalveld, een nieuwe trend? Of is het slechts schieten met hagel? ![]() Stel, u opent een winkel in een drukke winkelstraat. De huur is hoog en in de inrichting heeft u ook veel geld gestoken. De dag van de opening nadert en u bent er voor uw gevoel helemaal klaar voor. Laat die klanten maar komen! Aan het einde van uw eerste dag is er geen klant geweest. En de hele eerste week valt het allemaal nogal tegen. Met uitzondering van een nieuwsgierige, maar niet echt geïnteresseerde shopper zijn er niet veel mensen binnen geweest om te kijken naar wat u allemaal te bieden heeft. En dat is nogal wat! Hoe kan dat nou? U was toch goed voorbereid? Wat ging er dan mis? Was de etalage wel ingericht, zodanig dat potentiële klanten konden denken: daar zie ik iets waar ik behoefte aan heb, daar moet ik naar binnen? Nee, dat was u even vergeten. De buitenkant. De zogenaamde Branding, waarmee u uw potentiële klant over de drempel helpt. Je kunt dit vergelijken met een website. Vaak wordt er veel geld geïnvesteerd in een website en zijn de verwachtingen daarom ook hooggespannen. Je denkt dat de cliënten dan wel vanzelf komen. Maar niets in minder waar, tenzij je aandacht besteedt aan een aantal essentiële zaken. Bied je wel de juiste “waar” voor jouw klanten? Hoe onderscheidend is de website ten opzichte van die van uw concurrenten? Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers ook cliënten worden? Kortom: is je “etalage” wel aantrekkelijk genoeg om de potentiële cliënten over de drempel te helpen? Bent u benieuwd hoe uw website op deze punten "scoort"? Laat dan een gratis websitescan doen. Meer informatie vindt u hier. |